Sep 2, 2013

Sekejap Tapi Bermakna

                      Alhamdulillah di waktu yang sibuk ini aku masih diberi peluang bertentang mata dengan ahli keluargaku. Sekalipun jadual yang padat tapi ALLAH bagi juga peluang jumpak depa.
Banyak yang aku belajar dalam perjalanan ini. Ketika menghantar adikku yang mendaftar di universitinya, tetiba teringat U kesayanganku. Bersyukur sangat ditempatkan di kediaman yang kondusif, cantik dan indah. Tidak bermaksudnya u dia tak best, tapi kita manusia ni mungkin selalu diberi keistimewaan/ keselesaan sampai tidak tahu erti syukur malah makin galak pulak komplen sana sini. Aku teringat ada orang cakap, kalau kita rasa segala keperluan/ kehendak kita xcukup, pergi tengok orang yang lebih susah dari kita. Di situlah akan terbit rasa syukur dalam diri kita.

                      Masa tengah rehat2 di rumah Cupik (pakcik aku), segala2nya terluah ada mak. Tak dapat diungkap dengan kata2, rasa nak down, jatuh, nangis, nak lari. macam2 haha

"Hang yang pilih, maka hang kena laluinya. Pejam celik pejam celik, sat ja.Tapi bila dok situe kena buat betul2. Buat kerja niat satu ja. IKHLAS. Kalau kita buat sesuatu kerana ALLAH insyaALLAH dipermudahkan. Mintak kat DIA dalam solat dan doa."

Buk3, aku tersentap. Ya aku kena setting niat setiap masa.

Masa mak sudah sembahyang tengah dok doa, aku pi menyibuk.

"Mak, doa la kat Una sekali"

"Mak, sentiasa doakan anak- anak mak."

Hhuhu aku terharu.  
Dalam dunia ni mana ada kerja yang mudah. Mujahadah itu pahit kerana syurga itu manis.
Tue ja nak cita.Yang penting minggu nie dah motivate myself. 

Untuk Qah, blajaq molek2 jaga diri kat tempat orang
Setting Niat: IKHLAS kerana ALLAH


New sem: I will make u proud of me