Jun 6, 2012

berhentilah meniru semasa quiz/test/ujian/periksa


dalam dewan exam tadi, Allah tunjukkan kebesaran-NYA pada diri yang hina ini.

sepanjang minggu lepas hingga ke hari ini, bagai tiada masa untuk diri memegang buku, menelaah penuh khusyuk seperti selalunya tapi Allah beri diri ini sedikit masa semalam untuk membuka buku, membacanya,memahaminya. xsampai 2 jam sebelum migrain kembali.tapi itu waktu paling berharga. sepanjang minggu lepas hingga ke hari ini juga diri ini cemburu melihat kawan-kawan yang sibuk bersama buku ke sana ke mari, dapat menelaah dengan penuh khusyuk. cemburu sebab diri tidak dapat sama berbuat demikian. tapi diri tetap percaya Allah ada percaturan terbaik. sibuk diri ini kerana Islam, sakit diri ini buat kafarah dosa.

tatkala dalam dewan exam tadi, Allah permudah segala urusan. Alhamdulillah mampu jawab soalan yang diberi seadanya. walau kepala bagai dicucuk2 jarum, tetap digagahi menjawab semua soalan.

tiba-tiba terlihat ada beberapa org yang meniru di dalam dewan exam tersebut. bertukar kertas, melihat kertas jawapan org berdekatan dan sebagainya. ALLAHUAKBAR, masa itu diri sangat bersyukur, walau dalam kekurangan itu, Allah masih menjaga diri supaya tidak meniru, walau mereka lebih banyak masa untuk study,namun hasilnya dapat dilihat td. Allah Maha Adil kepada sekalian makhluk-Nya.

Wahai penuntut ilmu!
tuntutlah ilmu dengan ikhlas dan tujuannya untuk menambah pengetahuan dan menuju Redha Allah.
kalau baru mid term exam kalian da meniru, apatah lg final nanti? setiap ujian, anggaplah ia satu kayu ukur untuk kalian bermuhasabah apa yang telah kalian lakukan tmpt pengajian kalian.
INGAT! sekarang, mungkin kita boleh meniru, tapi ada satu ujian yang kalian xkan boleh meniru atau menipu, UJIAN AKHIRAT UNTUK MASUK SYURGA/NERAKA!
boleh dapatkan soalan spot,sepertimana kita juga tahu 'soalan spot' tuk UJIAN AKHIRAT nanti, namun jangan hanya tumpu pada soalan spot itu yea!! pelajari semuanya...

~Aku berjalan di bumi Allah yang sementara, bermuhasabah dengan keadaan sekeliling, memperbaiki diri dari semasa ke semasa, semuanya demi Mardhatillah~

sumber : kakak tersayang Faizah Ismail




"Jikalau mereka bersungguh-sungguh reda dengan apa yang diberikan Allah dan Rasulnya kpd mereka dan berkata: Cukuplah Allah bagi kami . Allah akan memberikan kepada kami sebahagian daripada karunia-Nya dan demikian pula rasulnya. Sesungguhnya kami adalah orang-orang yang berharap kepada Allah, tentulah yang demikian